истори¤ украины Ќа √оловну > Ќа √оловну > Ќа √оловну
 

≤стор≥¤ ”крањни

≤стор≥¤ ”крањни
—татт≥

≈“Ќ≤„Ќ≤—“№ ” –јѓЌ÷≤¬

Ќайменуванн¤ ”крањни та украњнц≥в

”с¤ складн≥сть етн≥чноњ ≥стор≥њ украњнц≥в в≥ддзеркалюЇтьс¤ в розмањтт≥ њхн≥х самоназв (етнон≥м≥в) та назв ≥з боку ≥нших народ≥в (екзоетнон≥м≥в), а також назв краю або держави (етнотопон≥м≥в та етнопол≥тон≥м≥в), в ¤ких вони мешкали. ƒинам≥ка цих найменувань в≥дтворюЇ ¤к зм≥ни соц≥ально-пол≥тичноњ та етнокультурноњ ситуац≥њ в ”крањн≥, так ≥ характер њњ взаЇмин ≥з сус≥дн≥ми державами. ¬они, врешт≥-решт, проливають св≥тло ≥ на таку важливу проблему, ¤к походженн¤ украњнц≥в. ќск≥льки важливою ознакою завершенн¤ етногенезу Ї по¤ва у людей етн≥чноњ самосв≥домост≥ (а њњ найпрост≥ше заф≥ксувати через етнон≥м чи пол≥тон≥м), осмисленн¤ самоназв набуваЇ особливого значенн¤, њхн≥ витоки с¤гають ще докињвськоњ доби, коли серед сх≥дного слов'¤нства вже в≥дбувалис¤ об'Їднавч≥ процеси. ≈тн≥чним символом ≥нтеграц≥њ слов'¤н, ¤к ≥ формуванн¤ украњнства, була њхн¤ сп≥льна самоназва.  лючовим пон¤тт¤м такого об'Їднувального процесу стала –усь. ƒл¤ етн≥чноњ ≥стор≥њ ”крањни воно маЇ неоц≥ненне значенн¤, оск≥льки виступаЇ зв'¤зуючою ланкою м≥ж  ињвською –уссю та ”крањною, стародавн≥м сх≥дним слов'¤нством ≥ сучасним украњнством, з одного боку, ≥ м≥ж окремими земл¤ми ”крањни Ч з ≥ншого. “≥ сх≥днослов'¤нськ≥ земл≥, що формувалис¤, на територ≥њ ”крањни, ¤к би вони не в≥дстоювали свою суверенн≥сть, завжди були т≥сно пов'¤зан≥ м≥ж собою, причому не лише духовно, а й економ≥чно, пол≥тичне ≥, звичайно ж, спор≥днен≥стю та сво¤цтвом њхн≥х мешканц≥в. ўодо генетичного њх Їднанн¤, то воно п≥дкреслювалос¤ символ≥чною самоназвою Ђ–усьї, ¤ка мала багато вар≥ант≥в: –уст≥¤,  ињвська –усь, ”горська –усь, ѕ≥дкарпатська –усь, „ервона –усь, Ѕ≥ла –усь, ћала –усь, „орна –усь, ѕ≥вденно-—х≥дна –усь. –азом ≥з тим це все ж таки Їдина –усь, або –уська земл¤, ц≥л≥сн≥сть ¤коњ завжди про¤вл¤лась в екстремальних ситуац≥¤х. ѕон¤тт¤ Ђ–усьї виступаЇ також символом спадкоЇмност≥ давньоруськоњ народност≥. як це не здаЇтьс¤ дивним, але генетичне воно пов'¤зане з п≥зн≥шою самоназвою Ђ”крањнаї. ’ронолог≥¤ ц≥Їњ ≥сторичноњ трансформац≥њ така: –усь (VIЧIX ст.) Ч  ињвська –усь (XЧXI) Ч ћала –усь (з 1395 р.) Ч ћалорос≥¤ (XVIIЧXVIII ст.) Ч ”крањна (XVIIIЧXIX) Ч ”крањна-–усь (XIX Чпочаток XX) Ч ”крањна (з початку XX ст.). Ѕ≥льше того, саме ”крањна пр¤мо пов'¤зана з  ињвською –уссю ≥, зокрема, з њњ ¤дром Ч  ињвщиною, де зароджувалис¤ ≥ –усь, ≥ ”крањна: у VIII ст. там сформувалос¤ пон¤тт¤ Ђ–усьї ≥ там же, у XII ст., Ч Ђ”крањнаї. «в≥дти самоназва Ђ–усьї поширилас¤ на все сх≥дне слов'¤нство, а самоназва Ђ”крањнаї Ч п≥зн≥ше на все украњнство. ѕринципово важливе значенн¤ дл¤ етн≥чноњ ≥стор≥њ украњнц≥в маЇ питанн¤ про час ≥ м≥сце виникненн¤ пон¤тт¤ Ђ–усьї. ƒосл≥дниками це трактуЇтьс¤ неоднозначно: в одних випадках м≥сце обмежуЇтьс¤ локальним ареалом, в ≥нших Ч поширюЇтьс¤ на р≥зн≥ рег≥они, нер≥дко значно в≥ддален≥ один в≥д одного. як св≥дчать давн≥ джерела, спочатку виникла назва Ђ–осї Ч земл¤ на поруб≥жж≥ з Ђамазонкамиї, в≥дома вже у VI ст. ѕ≥зн≥ше це пон¤тт¤ трансформувалос¤ в етнон≥м Ђрусї, ¤кий також мав певну географ≥чну прив'¤зку Ч узбережж¤ р≥ки –ути, пот≥м земл≥ б≥л¤ –уськоњ гори, а в≥дтак територ≥¤ розселенн¤ пол¤н у —ередн≥й Ќаддн≥пр¤нщин≥. ѕро це пишуть, зокрема, Ѕертинськ≥ аннали (п≥д 889 роком), а п≥зн≥ше (в X ст.) ≥ руськ≥ л≥тописи: Ђпол¤не, ¤же нине зовома¤ русьї. ќпосередкованим п≥дтвердженн¤м локальност≥ виникненн¤ назви Ђ–усьї може бути система г≥дрон≥м≥в з ключовим словом Ђросї, найпоширен≥ших саме на  ињвщин≥: це ≥ –ось, ≥ –осава, ≥ –осавка, ≥ –осавиц¤, ≥ багато ≥нших р≥чок. ќтже, русь Ч пол¤ни Ч  ињвщина Ч  ињвська –усь Ч лог≥чний ланцюжок в етногенез≥ сх≥дних слов'¤н-украњнц≥в. ¬важаЇтьс¤, що невдовз≥ п≥сл¤ свого виникненн¤ самоназва Ђрусьї швидко поширювалас¤ на великий сх≥днослов'¤нський ареал, що св≥дчило, зокрема, про консол≥дац≥йн≥ процеси, котр≥ в≥дбувалис¤ в його середовищ≥. Ћ≥тописи ф≥ксували ц≥ процеси через р≥зн≥ словосполученн¤, специф≥чн≥ дл¤ окремих земель  ињвськоњ –ус≥: Ђмы от рода рускагої, Ђруские градыї, Ђ–усьї, њхн¤ культурна Їдн≥сть п≥дкреслювалас¤, ¤к правило, схож≥стю мов: Ђа словенский ¤зык и руский одно естьї. ≤де¤ сп≥льност≥ етн≥чноњ самосв≥домост≥ населенн¤ сх≥днослов'¤нських земель, що прогл¤далас¤ вже в XI ст., пронизуЇ вс≥ давньоруськ≥ л≥тописи, а в концентрованому вигл¤д≥ вона представлена митрополитом ≤лар≥оном: ЂЌе плохо и в отдельных земл¤х владычествовать, но нельз¤ без –уси, котора¤ известна и о которой слышат во всех четырех концах землиї. “ака традиц≥¤ спадкоЇмност≥ продовжуЇтьс¤ ≥ на украњнському етн≥чному грунт≥.  н¤з≥ окремих украњнських земель, котр≥ мали своњ назви, все ж ≥менували себе кн¤з¤ми –ус≥, а њх населенн¤ Ч русами, русичами, русинами. ƒо реч≥, ц≥ самоназви тривалий час побутували (а в окремих рег≥онах ”крањни вони жив≥ й дос≥) ≥ п≥сл¤ того ¤к сформувалис¤ нов≥ Ч Ђукрањнецьї ≥ Ђ”крањнаї. Ќер≥дко ц≥ етнон≥ми та етнопол≥тон≥ми сп≥в≥снували, що дуже часто ф≥ксувалос¤ рукописними джерелами та л≥тературними творами нав≥ть у XVIЧXVII ст. ƒво¤ка етн≥чн≥сть про¤вл¤лас¤ ≥ в ≥нших ситуац≥¤х, зокрема в назвах окремих земель ”крањни. “ак, галицько-волинський кн¤зь ёр≥й-Ѕолеслав в одн≥й ≥з грамот 1335 р. титулуЇ себе Ђкн¤зем ћалоњ –ус≥ї Ч ≥ це при тому, що √алицько-¬олинське кн¤з≥вство було на той час наймогут-н≥шою ≥ досить самост≥йною землею-державою, а  ињвська –усь втрачала своЇ значенн¤. ѕрилученн¤ до виток≥в –ус≥ набувало загального характеру: нова самоназва слов'¤нськоњ державност≥ Ч Ђћала –усьї Ч була заф≥ксована грамотою царгородського патр≥арха ≥ мала значенн¤ ¤дра стародавньоњ –ус≥ на в≥дм≥ну в≥д ¬еликоњ –ус≥ Ч соборних земель сх≥дних слов'¤н. “радиц≥¤ п≥дкресленн¤ давньоруського ¤дра п≥зн≥ше набула пол≥тичного забарвленн¤ у зв'¤зку з тим, що московськ≥ кн¤з≥ почали ≥менувати себе Ђкн¤з¤ми все¤ –усиї, хоч власне рос≥йськ≥ кн¤з≥вства називалис¤ тод≥ ћосков≥Їю, а њхнЇ населенн¤ Ч московит¤нами або московитами. ÷≥ назви тривалий час побутували нав≥ть п≥сл¤ того, ¤к оф≥ц≥йно була прийн¤та нова назва п≥вн≥чно-сх≥дних об'Їднань руських племен Ч ¬елика –усь, а п≥зн≥ше Ч –ос≥¤. ¬вод¤чи нов≥ назви, московськ≥ володар≥ мали на мет≥ звеличенн¤ своЇњ держави, що посилювалас¤, претендуючи на роль Ђтретього –имуї та Їдиного та пр¤мого наступника  ињвськоњ –ус≥. —аме з ц≥Їю метою ≥  ињв попервах (до XV ст.) був включений до складу ¬еликоњ –ус≥ ¤к Ђмать городов русскихї. ”загал≥ ћосква й надал≥ докладала великих зусиль дл¤ визнанн¤ за –ос≥Їю пр≥оритету над Ђруським св≥томї. ќц≥нюючи це ¤вище, досл≥дники намагалис¤ осмислити походженн¤ й етн≥чну ≥стор≥ю народ≥в, що мають сп≥льну слов'¤нську основу. Ќайближче до розв'¤занн¤ ц≥Їњ проблеми п≥д≥йшов Ћ. √ум≥льов, котрий вважав, що Ђутворенн¤ сучасноњ –ос≥њ Ч ¤вище нове, ≥ вона не Ї продовженн¤м  ињвськоњ –ус≥. ‘ормуванн¤ рос≥йського етносу в≥дноснитьс¤ до XIV ст., найважлив≥ший поштовх ¤кому дала  уликовська битва 1380 року, об'Їднавши руськ≥ кн¤з≥вства проти «олотоњ ќрдиї. ¬исловлене положенн¤ вповн≥ узгоджуЇтьс¤ з етногенетичною концепц≥Їю вченого: ЂЌародженню будь-¤кого соц≥ального ≥нституту передуЇ об'Їднанн¤ певного числа людей, симпатичних один одному. ѕочавши д≥¤ти, вони вступають в ≥сторичний процес, зцементован≥ обраною ними метою та ≥сторичною долею. як би не склалос¤ њхнЇ майбутнЇ, сп≥льн≥сть дол≥ Ч умова, без ¤коњ не можнаї. ”мова, без ¤коњ не можна було не сформуватис¤ украњнськ≥й етн≥чн≥й сп≥льност≥, Ч це необх≥дн≥сть об'Їднаноњ боротьби проти сп≥льного ворога, що загрожував  ињвськ≥й –ус≥ та њњ окремим земл¤м, Ч степових кочовик≥в. —аме там, на поруб≥жж≥ (Ђокрањн≥ї) з≥ степовим св≥том зароджувалис¤ назви Ђ”крањнаї та Ђукрањнц≥ї. ¬перше назва Ђ”крањнаї з'¤вл¤Їтьс¤ в ≤пат≥њвському л≥топис≥ п≥д 1187 роком у зв'¤зку з≥ смертю на ѕере¤славщин≥ кн¤з¤ ¬олодимира √л≥бовича Ч орган≥затора в≥дс≥ч≥ половецького вторгненн¤: Ђи плакали о нем все пере¤славцы, ибо он наполнен был вс¤кими добродетел¤ми, а без него ”краина много потер¤етї. ”супереч устален≥й думц≥, що ц¤ назва мала локальне побутуванн¤, л≥тописи XIIЧ XIII ст. засв≥дчують швидке ≥ повсюдне њњ поширенн¤ в земл¤х  ињвськоњ –ус≥. ѕ≥зн≥ше, у XIVЧXV ст., назва Ђ”крањнаї почала особливо широко вживатис¤ дл¤ позначенн¤ земель у верх≥в'¤х р≥чок —ейм, “руб≥ж, —ула, ѕсло, тобто —≥верщини ≥ ѕере¤славщини, а затим Ч Ќижньоњ Ќаддн≥пр¤нщини, Ѕрацлавщини, ѕод≥лл¤, ѕол≥сс¤, ѕокутт¤, Ѕелзщини, Ћюбл¤нщини, ѕеремишл¤нщини, ’олмщини та «акарпатт¤. «агального визнанн¤ назва Ђ”крањнаї набула лише у XVII ст., хоча тод≥ вона сп≥в≥снувала з ≥ншими, зокрема з назвою Ђћалорос≥¤ї, що утвердилас¤ у зв'¤зку з≥ входженн¤м ”крањни до складу ћосковськоњ держави. Ќа в≥дм≥ну в≥д колишньоњ самоназви Ђћала –усьї, що п≥дкреслювала генетичний зв'¤зок ≥з  ињвською –уссю, терм≥н Ђћалорос≥¤ї, ¤к ≥ назва њњ мешканц≥в Ч Ђмалорос≥¤ниї, сприймавс¤ з в≥дт≥нком певноњ зневаги до ”крањни та украњнц≥в ¤к до окрањни та пров≥нц≥ал≥в. ÷¤ обставина позначилас¤ на прискоренн≥ процесу усв≥домленн¤ малорос≥¤нами своЇњ причетност≥ до украњнських ц≥нностей, зокрема до таких суто Ќац≥ональних самоназв, ¤к Ђкозакї, Ђукрањнецьї. ўодо самоназви Ђукрањнецьї, то вона утвердилас¤ в XVIЧXVII ст., тобто набагато п≥зн≥ше самоназви Ђ”крањнаї. „астково це пов'¤зано з особливост¤ми етносоц≥ального розвитку ”крањни, зокрема з козацтвом, ¤ке фактично виконувало роль головного нос≥¤ етн≥чност≥. —амоназва Ђкозакї, особливо поширена в XVIЧXVII ст., означала не лише соц≥альний стан: вона була символом захисника нац≥ональних ≥нтерес≥в. ќтож не випадково, що пон¤тт¤ Ђкозакї ≥ Ђукрањнецьї нер≥дко сп≥в≥снували й ототожнювалис¤. —п≥в≥снували з ними на той час ≥ давн≥ самоназви Ч руськ≥, русини. “ака багатошаров≥сть етн≥чноњ самосв≥домост≥ не випадкова. ¬она стала реакц≥Їю на нац≥ональне тисненн¤ з боку –ос≥њ, ѕольщ≥ та ≥нших держав, що п≥дко-рювали окрем≥ земл≥ ”крањни. ¬≥дстоюючи своњ нац≥ональн≥ права, украњнц≥ вповн≥ природно зверталис¤ до свого першоджерела Ч –ус≥. “ак≥ зверненн¤ знаходимо, наприклад, ≥ в першому п≥дручнику украњнськоњ ≥стор≥њ Ч Ђ—инопсис≥ї ≤нокент≥¤ √≥зел¤ (1674), ≥ у в≥домому твор≥ украњнськоњ патр≥отичноњ думки Ч анон≥мн≥й Ђ≤стор≥њ –ус≥вї. —ам Ѕогдан ’мельницький, котрий очолив нац≥онально-визвольну в≥йну украњнського народу проти ѕольщ≥ й в≥дродив його державн≥сть, ≥менував себе то Ђкн¤зем руськимї, то Ђгетьманом ”крањниї. ќсобливого розвитку традиц≥¤ спадкоЇмност≥ набула у XIX ст., в пер≥од нац≥онального п≥днесенн¤. ÷ьому спри¤ло й остаточне утвердженн¤ серед украњнц≥в самоназви Ђ”крањнаї, котре на побутовому р≥вн≥ давно зам≥нило оф≥ц≥йний терм≥н Ђћалорос≥¤ї. «азнало суттЇвоњ смисловоњ трансформац≥њ й саме пон¤тт¤ Ђ”крањнаї, що колись сприймалос¤ переважно у значенн≥ окрањнноњ земл≥. ƒе¤к≥ досл≥дники, щоправда, трактують це пон¤тт¤ ширше Ч ¤к поруб≥жж¤ двох етнокультурних св≥т≥в: степових кочовик≥в ≥ слов'¤н. —лов'¤ни ж у IV ст. тут були представлен≥ антами. ƒо реч≥, слово Ђантї у переклад≥ означаЇ Ђкрайї, Ђк≥нецьї, що, на думку вчених, у фонетичному ≥ семантичному план≥ ц≥лком бездоганно ≥ символ≥чно. ѕ≥зн≥ше пон¤тт¤ Ђ”крањнаї стало сприйматис¤ у значенн≥ краю, пот≥м крањни, а в≥дтак ≥ держави. Ќац≥ональна значущ≥сть самоназв Ђ”крањнаї та Ђукрањнц≥ї стр≥мко зростаЇ в XVII ст., коли —х≥дна ”крањна (√етьманщина, ћалорос≥¤) стаЇ центром активного нац≥онального житт¤ на противагу ѕравобережжю, пригн≥ченому пол¤ками. ≤м'¤ ”крањни утверджувалос¤ разом ≥з над≥¤ми украњнц≥в в≥дродити свою нац≥онально-культурну самобутн≥сть, ≥ спалах цих прагнень був особливо пом≥тним наприк≥нц≥ XIX ст. ƒл¤ п≥зн≥ших покол≥нь в≥н став пров≥дним вогнем на шл¤ху нац≥онального в≥дродженн¤ ≥ розвою. Ђ¬ м≥ру того, Ч писав ћихайло √рушевський,Ч ¤к зростала св≥дом≥сть т¤глост≥ ≥ безперервност≥ етнограф≥чно-нац≥онального украњнського житт¤, це украњнське ≥м'¤ поширювалос¤ на всю ≥стор≥ю украњнського народу. ўоб п≥дкреслити зв'¤зки нового украњнського житт¤ з його давн≥ми традиц≥¤ми, це украњнське ≥м'¤ вживалось в складн≥й форм≥ Ђ”крањна-–усьї, Ђукрањнсько-руськийї: старе традиц≥йне ≥м'¤ зв'¤зане з новим терм≥ном нац≥онального в≥дродженн¤ ≥ рухуї. ўоправда, вже на рубеж≥ XIXЧXX ст. все б≥льшого поширенн¤ стали набувати однопор¤дков≥ самоназви Ч Ђ”крањнаї, Ђукрањнськийї, Ђукрањнц≥ї, вит≥сн¤ючи вс≥ ≥нш≥. ѕевну зак≥нчен≥сть цей процес д≥став на нин≥шньому етап≥ нац≥онально-культурного в≥дродженн¤ ”крањни, що Ї св≥дченн¤м формуванн¤ нового типу нац≥ональноњ самосв≥домост≥.

≈тн≥чна та нац≥ональна культура

—утн≥сть етносу про¤вл¤Їтьс¤ насамперед в його культур≥. “рансформац≥¤ етносу, зокрема набутт¤ ним нац≥ональних ознак, пов'¤зана в тому числ≥ з≥ зм≥ною етн≥чноњ культури, в структур≥ ¤коњ з'¤вл¤ютьс¤ нац≥онально-державн≥ ц≥нност≥. ѕ≥д етн≥чною культурою прийн¤то розум≥ти успадкований комплекс соц≥альноњ практики та системи в≥рувань, традиц≥й ≥ звичањв, що певним чином визначають спос≥б житт¤ етносу. ” в≥тчизн¤н≥й етнограф≥чн≥й науц≥ склалос¤ так, що ≥нтереси досл≥дник≥в концентрувалис¤ переважно на вивченн≥ етн≥чноњ культури (традиц≥й, звичањв, обр¤д≥в, ритуал≥в), залишаючи осторонь осмисленн¤ нац≥ональноњ культури.  оли ж про нењ все-таки йшлос¤, то зд≥йснювалос¤ це, ¤к правило, з одноб≥чних позиц≥й, у прокрустових рамках ≥деолог≥зованих концепц≥й. ѕри цьому визнавалис¤ лише так≥ постулати: культура будь-¤кого етносу Ї всього-на-всього складовою ≥нтеретн≥чноњ загальнорад¤нськоњ культури; культура населенн¤ республ≥к, ¤кими б вони не були багатонац≥ональними, однотипна й одноман≥тна; нац≥ональна культура може розвиватис¤ т≥льки у напр¤мку ун≥ф≥кац≥њ та стандартизац≥њ. ќтже, виходило, що у нац≥ональних культур немаЇ майбутнього, ≥ чим скор≥ше завершитьс¤ всесв≥тн¤ ≥нтеграц≥¤ культури, тим краще. “ак≥ приписи сам≥ собою виключали потребу у зверненн≥ до анал≥зу феномена Ђнац≥ональна культураї. «в≥дси Ч неч≥тк≥сть у визначенн≥ њњ критер≥њв, механ≥зму функц≥онуванн¤ тощо. ѕо сут≥, ми не можемо нав≥ть дати ч≥ткоњ деф≥н≥ц≥њ того, що ж ¤вл¤Ї собою нац≥ональна культура, ≥ це при тому, що у сучасн≥й публ≥цистиц≥ це слово Ч найпопул¤рн≥ше. Ќауковц≥ ж, ¤к ≥ колись, намагаютьс¤ уникати цього терм≥на, застосовуючи б≥льш нейтральн≥ пон¤тт¤ Ч традиц≥йно-побутова або ж народна культура. јле вони радше придатн≥ дл¤ традиц≥йного сусп≥льства, етно-нац≥ональн≥ процеси в ¤кому ще не пробуджен≥. —тан непробудженого нац≥онального житт¤ був характерним ≥ дл¤ зовс≥м недавнього нашого минулого. ѕроте нин≥шн≥й спалах нац≥ональноњ самосв≥домост≥ даЇ поштовх до де≥деолог≥зованого осмисленн¤ багатьох ¤вищ, включаючи етнос, нац≥ю, нац≥ональний характер ≥ нац≥ональну культуру. ўодо етносу, то в≥н ≥ дос≥ нер≥дко у¤вл¤Їтьс¤ у вигл¤д≥ в≥дкритоњ системи, ¤ка базуЇтьс¤ передовс≥м на ≥нтеретн≥чн≥й основ≥ ≥ пост≥йно вбираЇ ≥ншоетн≥чн≥ компоненти за рахунок своњх, етн≥чних. ≤з цього неминуче випливаЇ така сумна перспектива етносу: поступово втрачаючи свою самобутн≥сть, зокрема культуру, в≥н рано чи п≥зно маЇ злитис¤ з ≥ншими етносами, тобто просто зникнути. Ќа практиц≥ ж такий тип етн≥чних процес≥в трапл¤Їтьс¤ украй р≥дко. ÷е даЇ право обстоювати ≥ншу концепц≥ю розвитку етнос≥в та нац≥й ≥, зокрема, нац≥ональних культур. ќтож, етнос убачаЇтьс¤ в≥дносно закритою соц≥альною системою, причому самодостатньою дл¤ свого розвитку ≥ в≥дтворенн¤. «в≥дси в≥н маЇ визначатис¤ не сп≥льними з ≥ншими етносами рисами, ¤к це часто трактуЇтьс¤, а ¤краз в≥дм≥тними характеристиками. “е ж стосуЇтьс¤ ≥ нац≥ональноњ культури Ч неповторноњ у сам≥й своњй основ≥. Ћог≥чно виникаЇ запитанн¤: а чи можна будь-¤ке зближенн¤ нац≥ональних культур вважати за њх руйнац≥ю, а в≥дтак ≥ за руйнац≥ю етносу (нац≥њ)? ѕитанн¤ це не марне, бо на практиц≥ д≥йсно в≥дбуваЇтьс¤ зближенн¤ нац≥ональних культур Ч або шл¤хом запозиченн¤ та взаЇмозасвоЇнн¤ ≥ншоетн≥чних елемент≥в, або ж через стандартизац≥ю окремих компонент≥в. ѕроцес об'Їктивноњ ≥нтеграц≥њ культури п≥дсилюЇтьс¤ пост≥йною взаЇмод≥Їю етнос≥в, њх частковим ф≥зичним зм≥щенн¤м, а певною м≥рою й асим≥л¤ц≥Їю. Ќайб≥льш рельЇфно ц≥ процеси простежуютьс¤ в ”крањн≥. Ќа њњ культурному тл≥ залишили в≥дм≥тний ≥ булгари, ≥ угроф≥ни; десь у надрах заховались сл≥ди степових кочовик≥в; на в≥стр≥ ¤тагана привносилась мусульманська культура з  риму ≥ “уреччини, а з хрестом Ч полон≥зац≥¤ й покатоличенн¤; –ос≥¤ нашаровувала на протослов'¤нське та давньоукрањнське п≥дгрунт¤ свою дещо ун≥ф≥ковану культуру. ћаючи на уваз≥ саме багатов≥ков≥ м≥жетн≥чн≥ взаЇмини, етнографи ц≥лком слушно тверд¤ть, що Ђчистихї етнос≥в, ¤к ≥ Ђчистоњї етн≥чноњ культури, взагал≥ немаЇ. ” цьому легко переконатись, уважно прислухавшись хоча б р≥дноњ мови Ч справжнього дзеркала етнокультурних нашарувань. «давалос¤ б, Ї серйозн≥ п≥дстави на користь усталеноњ концепц≥њ обмеженост≥ етнонац≥ональних процес≥в та руйнац≥њ етнос≥в. Ќасправд≥, Ї багато чинник≥в, ¤к≥ спри¤ють цьому, Ч ≥деолог≥¤ денац≥онал≥зац≥њ, стандартизац≥¤ культури ≥ т. ≥н. ≤ тут ми повинн≥, звичайно, турбуватис¤ за долю нац≥њ та њњ культури. јле це предмет окремоњ розмови. Ќабагато важлив≥шим убачаЇтьс¤ проникненн¤ у внутр≥шню лог≥ку етнокультурних процес≥в, оск≥льки саме там ховаЇтьс¤ справжн≥й механ≥зм њхнього функц≥онуванн¤ й розвитку. ¬и¤вл¤Їтьс¤, що цей механ≥зм спр¤мований на збереженн¤ етн≥чного ¤дра культури, нав≥ть ¤кщо дл¤ цього складаютьс¤ неспри¤тлив≥ умови. ќсновою, стаб≥л≥зуючою етнос та його культуру, Ї система традиц≥й, що ¤вл¤Ї собою свого роду колективну пам'¤ть, котра акумулюЇ м≥жпокол≥нну етнокультурну ≥нформац≥ю.  р≥м того, вона регулюЇ не лише р≥вень ≥нформац≥њ, необх≥дний дл¤ в≥дтворенн¤ етносу, а й ступ≥нь ≥ншоетн≥чних запозичень. –егулюванн¤ етнокультурноњ ≥нформац≥њ в≥дбуваЇтьс¤ за допомогою стереотип≥в Ч своЇр≥дних цеглин, з ¤ких вибудувана вс¤ культура етносу. ÷е устален≥ форми етн≥чноњ повед≥нки, так би мовити, њњ штампи, шаблони, а певною м≥рою ≥ зразки, вироблен≥ багатов≥ковим досв≥дом народу. ¬они Ї суттю механ≥зму традиц≥й, ≥ без них не може ≥снувати жодна культура, в тому числ≥ й сучасна, зокрема профес≥йна. ѕал≥тра етн≥чних стереотип≥в надзвичайно р≥зноман≥тна. Ќими прос¤кнуте усе нац≥ональне житт¤, особливо так≥ його складов≥, ¤к повед≥нка, сп≥лкуванн¤, норми морал≥, манери, етикет. «а св≥дченн¤м етнограф≥в, нав≥ть так≥, здавалос¤ б, суто б≥олог≥чн≥ ¤вища, ¤к пологи або кашель, зд≥йснюютьс¤ у р≥зних народ≥в по-р≥зному. ≈тн≥чн≥ в≥дм≥нност≥ ви¤вл¤ютьс¤ ≥ в тому, ¤к люди вд¤гаютьс¤, ¤к вони њд¤ть, в њхн≥х улюблених позах сто¤нн¤ або сид≥нн¤, прийомах в≥танн¤, знайомства, залиц¤нн¤, д¤куванн¤, в њхн≥й м≥м≥ц≥ та жестикулюванн≥ тощо. ѕерел≥к етн≥чних стереотип≥в можна продовжувати неск≥нченно, проте ≥ з наведених приклад≥в стаЇ зрозум≥лим, ўо саме вони Ї кодом етн≥чноњ культури. ≈тн≥чне кодуванн¤ характерне не т≥льки дл¤ традиц≥йноњ, а й дл¤ сучасноњ культури, хоча нин≥ воно вже не так ч≥тко виражене. ÷е пов'¤зано з ускладненн¤м нашого соц≥ального бутт¤, ¤ке в≥дпов≥дно ускладнюЇ й систему кодуванн¤: вона дедал≥ б≥льше заховуЇтьс¤ у глибинн≥ сфери Ч псих≥ки, нац≥онального характеру, духовноњ культури.  одуванн¤ етн≥чних ознак культури Ч важлива, проте не Їдина њхн¤ функц≥¤; головна ж спр¤мована на ви¤вленн¤ соц≥альних ц≥нностей. ѕриродно, що будь-¤ке порушенн¤ системи етнокультурного коду обов'¤зково позначаЇтьс¤ на ц≥нност¤х етносу. —каж≥мо, послабленн¤ м≥жпокол≥нних зв'¤зк≥в призводить до дезорган≥зац≥њ с≥м'њ; дестаб≥л≥зац≥¤ родини, та ще й п≥дсилена втратою мовних компонент≥в культури, Ч до знец≥ненн¤ духовност≥. ќтже, збереженн¤ етнокультурних традиц≥й, ≥ зокрема системи етн≥чних стереотип≥в, маЇ неперес≥чне значенн¤, бо в≥д цього залежить не лише дол¤ етн≥чноњ культури, а значно б≥льше: ц≥л≥сн≥сть етносу, стаб≥льн≥сть сусп≥льства ≥ нав≥ть держави. ”с¤ ц¤ знакова система лежить в основ≥ ≥ нац≥ональноњ культури, хоча роль етн≥чних стереотип≥в у н≥й дещо ≥нша. ѕробудити нац≥ональну культуру етн≥чн≥ стереотипи здатн≥ лише в тому випадку, коли вони набувають значенн¤ нац≥онального символу ≥ б≥льше Ч нац≥онального гасла, що, зрозум≥ло, пов'¤зане з певними нац≥ональними ≥нтересами. ј це можливо лише в ситуац≥њ загального нац≥онального п≥днесенн¤ ≥ особливого стану духовност≥ нац≥њ.  атал≥затором тут виступаЇ нац≥ональна самосв≥дом≥сть Ч не просто усв≥домленн¤ причетност≥ до р≥дноњ культури, а особливе розум≥нн¤ њњ рол≥ в консол≥дац≥њ нац≥њ, у формуванн≥ њњ нац≥ональних ≥нтерес≥в. Ѕез ч≥тко вираженоњ нац≥ональноњ самосв≥домост≥ нац≥ональна культура взагал≥ неможлива. ѕрирода виникненн¤ етн≥чних стереотип≥в та нац≥ональних символ≥в також в≥дм≥нна. ≈тн≥чн≥ стереотипи формуютьс¤ шл¤хом поступового накопиченн¤ ≥ в≥дбору певного соц≥ального досв≥ду. ѕричому вони наст≥льки орган≥чно вписан≥ в життЇву канву, що люди у своЇму етн≥чному середовищ≥ виконують њх автоматично, нав≥ть не замислюючись над њхн≥м зм≥стом. Ќац≥ональний символ виникаЇ переважно спонтанно Ч ¤к бурхлива реакц≥¤ на ¤кусь гостру етносоц≥альну ситуац≥ю. ƒл¤ украњнц≥в усталеним символом нац≥ональноњ культури традиц≥йно був “арас Ўевченко, котрий уособлював ≥ духовн≥сть народу, ≥ його соц≥альн≥ спод≥ванн¤; символом ≥сторичноњ дол≥ виступав Ѕогдан ’мельницький, з ¤ким пов'¤зувалас¤ драматичн≥сть нац≥онально-визвольноњ боротьби. Ќин≥ ж акцент перем≥щуЇтьс¤ в дещо ≥нш≥, б≥льш пол≥тизован≥ сфери. √асло нац≥ональних спод≥вань сьогодн≥, кр≥м Ўевченка, уособлюЇ, скаж≥мо, ¬асиль —тус, а символом державност≥ Ї ”крањнська Ќародна –еспубл≥ка з њњ неодм≥нним атрибутом Ч синьо-жовтим ст¤гом. ћожна таким чином припустити, що нац≥ональний символ формуЇтьс¤ за законом в≥дбору лише т≥Їњ м≥жпокол≥нноњ культурноњ ≥нформац≥њ, ¤ка найб≥льш сп≥взвучна сучасному нац≥ональному настрою та нац≥ональним ≥нтересам. “≥льки одна ц¤ особлив≥сть механ≥зму творенн¤ нац≥ональноњ культури, ¤кщо вона в≥рно сформульована, докор≥нно трощить колись сконструйовану модель однотипност≥ за-гальнорад¤нськоњ культури, одноман≥тност≥ ус≥х њњ складових дл¤ вс≥х нац≥ональних культур. ÷е може п≥двести до дещо парадоксальноњ думки: ¤скраво виражену нац≥ональну культуру здатний мати не кожний етнос. ѕринаймн≥ той чи ≥нший етнос, ¤кий би глибинний шар етн≥чноњ культури в≥н не утворив, може втратити на¤вн≥ ознаки нац≥ональноњ культури, ¤кщо втратить своњ нац≥ональн≥ символи, нац≥ональн≥ гасла та загальнонац≥ональн≥ ≥нтереси. ≤ навпаки: з формуванн¤м нац≥ональноњ ≥дењ нац≥ональна культура здатна в≥дтворитис¤, в≥дроджуючи ≥ нац≥ю. ”крањнська нац≥¤ неодноразово втрачала ≥ державн≥сть, ≥ мову, ≥, нац≥ональну культуру, не втративши, однак, нац≥ональноњ ≥дењ Ч ≥дењ суверенност≥. —аме вона була ≥ Ї т≥Їю аурою, що спричинювала ≥ спричинюЇ нац≥онально-культурне в≥дродженн¤. ѕ≥дсумовуючи сказане, можна зробити висновок про те, що нац≥ональна культура Ч категор≥¤ не етн≥чна, а етносоц≥альна. ÷е система нац≥ональних символ≥в, в ¤ких у концентрованому вигл¤д≥ виражен≥ гасла, етносоц≥альн≥ спод≥ванн¤ та нац≥ональн≥ ≥нтереси. ¬она пов'¤зана з певним станом нац≥онального розвитку Ч загальним нац≥ональним п≥днесенн¤м та спалахом нац≥ональноњ самосв≥домост≥. —аме у так≥ ≥сторичн≥ моменти ≥ формуЇтьс¤ нац≥ональна культура Ч свого роду вибух духовност≥ нац≥њ. ¬≥н не т≥льки концентруЇ сплеск нац≥онального житт¤, а й тривалий час слугуЇ джерелом, ¤ке живить культуру у б≥льш спок≥йн≥ пер≥оди, включаючи певн≥ спади нац≥онального розвою. ƒо реч≥, останнЇ не Ї трагед≥Їю дл¤ нац≥њ, а становить обов'¤зковий компонент механ≥зму њњ розвитку, пер≥од накопиченн¤ духовно-нац≥онального потенц≥алу народу. ѕ≥сл¤ кожного спаду, ¤к правило, настаЇ етап в≥дродженн¤. ј таких етап≥в украњнц≥, ¤к уже зазначалос¤, знають дек≥лька. ≤ це природний стан нац≥њ Ч показник ≥нтенсивного творенн¤ нац≥ональноњ культури.

≈тн≥чна самосв≥дом≥сть ≥ нац≥ональна ≥де¤

ќдним ≥з головних насл≥дк≥в об'Їднавчих етн≥чних процес≥в Ї етн≥чна самосв≥дом≥сть. ¬она виступаЇ суттЇвим компонентом структури етносу пор¤д з ≥ншими складовими: сп≥льн≥стю походженн¤, культури, мови, господарського житт¤ тощо. Ќа¤вн≥сть етн≥чноњ самосв≥домост≥ св≥дчить про певний стан етногенетичного процесу, зокрема про народженн¤ етносу. ≈тн≥чна самосв≥дом≥сть пов'¤зана, у свою чергу, з самоназвою народу, зм≥ни ¤коњ в≥ддзеркалюють трансформац≥њ ¤к самосв≥домост≥ етносу, так ≥ нац≥ональноњ ≥дењ.

ћозањчн≥сть самоназв ≥ самосв≥домост≥ украњнц≥в та њхньоњ етнокультурноњ основи Ч сх≥дного слов'¤нства Ч результат передус≥м суперечливост≥ етн≥чноњ ≥стор≥њ населенн¤, упродовж ¤коњ протид≥¤ли дв≥ тенденц≥њ: об'Їднавча й роз'Їднавча. —кладовими об'Їднавчоњ виступали ≥деолог≥чна Їдн≥сть, сп≥льн≥сть ¤зичницьких (п≥зн≥ше Ч христи¤нських) символ≥в слов'¤н-украњнц≥в, Їдина писемн≥сть ≥ головне Ч загальний народний оп≥р пост≥йним наскокам войовничих сус≥д≥в.

¬ етн≥чн≥й ≥стор≥њ украњнц≥в можна вид≥лити три основних етнооб'еднавчих поштовхи: загроза ф≥зичного винищенн¤ з боку —тепу (XIIЧXIII ст.), котра зумовила утворенн¤ в≥йськово-пол≥тичних об'Їднань сх≥днослов'¤нських земель; польське нац≥ональне гнобленн¤ XIVЧXVI ст.; заз≥ханн¤ на незалежн≥сть украњнц≥в з боку турк≥в ≥ татар одночасно з посиленн¤м польського тиску, що врешт≥-решт викликало нац≥онально-визвольну в≥йну (середина XVII ст.). –езультатом першого поштовху стало зародженн¤ слов'¤ноукра-њнськоњ етн≥чноњ сп≥льност≥; другого Ч ранньофеодальноњ украњнськоњ народност≥; трет≥й став основою дл¤ формуванн¤ украњнськоњ нац≥њ.

–азом ≥з тим етнооб'Їднавч≥ процеси в ”крањн≥ стримувалис¤ такими досить значними чинниками, ¤к њњ зростаюча рег≥ональна мозањчн≥сть (насл≥док захопленн¤ окремих земель сус≥дн≥ми державами), а також розкол христи¤нського св≥ту, його межа прол¤гала ¤краз по ”крањн≥: по один б≥к опинилис¤ украњнц≥ сх≥днохристи¤нського (православного) в≥роспов≥данн¤, по ≥нший Ч зах≥дноримського (католицького). ѕричому на фаз≥ становленн¤ украњнськоњ народност≥ рел≥г≥йн≥ та етн≥чн≥ процеси д≥¤ли в одному р≥чищ≥; у пер≥од же зародженн¤ нац≥њ рух за нац≥ональну незалежн≥сть набув форм боротьби за православну в≥ру Ч проти спольщенн¤, покатоличенн¤ та омусульманенн¤.

ќтож, етногенетичн≥ процеси серед украњнц≥в проходили п≥д пост≥йним гаслом боротьби за волю. Ќе даремно ще ¬ольтер, пом≥тивши цю особлив≥сть, писав: Ђ”крањна завжди прагне до вол≥ї. ќсь чому такого важливого значенн¤ набуваЇ в етногенетичних процесах нац≥ональна самосв≥дом≥сть.

”с¤ складн≥сть етн≥чноњ ≥стор≥њ украњнц≥в пов'¤зана з р≥знопланов≥стю њхньоњ етн≥чноњ та нац≥ональноњ самосв≥домост≥, а також етн≥чноњ самоназви. ” момент зародженн¤ народност≥ загальноетн≥чна самосв≥дом≥сть украњнц≥в була ще недостатньо вираженою, показником чого може бути, зокрема, багатошаров≥сть самоназв (етнон≥м≥в, етнопол≥тон≥м≥в, етн≥кон≥в). ’оча на той час вже сформувавс¤ ≥ д≥став поширенн¤ терм≥н Ђ”крањнаї, самоназва населенн¤ ще не була аналог≥чною. ¬она в основному мала земельну основу: ки¤ни, с≥вер¤ни, подол¤ни, галичани, волин¤ни, буковинц≥ Ч так називали себе люди залежно в≥д краю, в ¤кому вони жили, в≥дображаючи тим самим етнорег≥ональну самосв≥дом≥сть.

ћожна у цьому зв'¤зку стверджувати, що у своњй першооснов≥ украњнська етн≥чна сп≥льн≥сть складалась ≥з земельних об'Їднань, кожне з ¤ких ¤вл¤ло собою субетнос Ч частину етносу, ¤ка мала власну етн≥чну структуру, своњ гов≥рки ≥ крайову самосв≥дом≥сть. “акою в ц≥лому у¤вл¤Їтьс¤ схема зародженн¤ етн≥чноњ сп≥льност≥, ≥ украњнськоњ в тому числ≥.

ѕостаЇ, однак, запитанн¤: ¤ким чином у такому раз≥ цементуЇтьс¤ етн≥чна сп≥льн≥сть ≥ що Ї ¤дром њњ консол≥дац≥њ? ¬≥дпов≥даючи на нього, сл≥д наголосити, що дл¤ об'Їднавчоњ тенденц≥њ повинна бути реальна основа Ч загально-етн≥чн≥ або загальнонац≥ональн≥ ≥нтереси. ¬они дл¤ сх≥дного слов'¤нства ≥ дл¤ украњнства споконв≥чн≥ Ч в≥дс≥ч зовн≥шн≥й агрес≥њ. ÷е об'Їднавче гасло усв≥домлювалос¤ через певн≥ ключов≥ пон¤тт¤ Ч сп≥льн≥ самоназви населенн¤, нав≥ть розмежованого земельними або державними кордонами.

¬ етн≥чн≥й ≥стор≥њ украњнц≥в можна вид≥лити три ключов≥ етнооб'Їднавч≥ самоназви: слов'¤ни (словени), руси (руськ≥, роси, русич≥) ≥ украњнц≥ (козаки), ¤к≥ по сут≥ в≥ддзеркалювали окрем≥ етапи њхньоњ етн≥чноњ самосв≥домост≥.  лючовими дл¤ початкового етапу формуванн¤ украњнського етносу можна вважати самоназви з коренем Ђрусї (Ђросї), котр≥ мали тод≥ не лише етн≥чний, а й етнопол≥тичний зм≥ст: усв≥домленн¤ причетност≥ до –уськоњ земл≥, ƒо всього руського, п≥зн≥ше украњнського, св≥ту.

«агальноруська (а частково ≥ загальнослов'¤нська) самосв≥дом≥сть превалювала в украњнц≥в тривалий час, нав≥ть п≥сл¤ того, ¤к утвердилас¤ загальна самоназва Ђ”крањнаї. ўоправда, вона майже до XVIII ст. не стала ключовим елементом загальноетн≥чноњ самосв≥домост≥ украњнц≥в: по-перше, через розкол христи¤нськоњ церкви, ¤кий розд≥лив ”крањну на сх≥дну (власне ”крањну) ≥ зах≥дну (–усь, –уську землю); по-друге, загальноетн≥чна самосв≥дом≥сть ”крањнц≥в набула у цей час соц≥ального забарвленн¤, вт≥лившись у самоназв≥ Ђкозакї, тобто в≥льна людина.

¬ласне, в≥д козацтва починаютьс¤ витоки украњнськоњ нац≥њ, оск≥льки саме з ним пов'¤зан≥ пробудженн¤ нац≥ональноњ самосв≥домост≥, формуванн¤ нац≥ональних ≥нтерес≥в ≥ нац≥ональних ц≥лей Ч ус≥х необх≥дних дл¤ нац≥њ компонент≥в.

ѓх формуванн¤ у свою чергу базувалос¤ на досить зр≥лому соц≥ально-економ≥чному фундамент≥. ≈коном≥чною передумовою зародженн¤ украњнськоњ нац≥њ став ≥нтенсивний розвиток товарного виробництва, що зумовило утворенн¤ вже наприк≥нц≥ XVI ст. внутр≥шнього ринку. јктив≥зувалис¤ й соц≥альн≥ та пол≥тичн≥ чинники. Ќаростанн¤ нац≥онально-визвольноњ боротьби вт¤гнуло у св≥й вир усе украњнське населенн¤, вс≥ його стани. ÷ей рух спиравс¤ на могутню соц≥альну силу Ч козацтво, котре вз¤ло на себе одну з головних функц≥й держави Ч њњ захист. —творена козацтвом «апор≥зька —≥ч була не просто украњнською державою, вона стала прообразом ранн≥х буржуазних республ≥к. Ќезважаючи на те, що њњ функц≥онуванн¤ мало локальний характер, вона фактично зд≥йснювала вплив на вс≥ земл≥ ”крањни, на все украњнство. –оль козацтва у соц≥альному, економ≥чному й пол≥тичному житт≥ була наст≥льки великою, а зв'¤зки з народом наст≥льки м≥цними, що його, суд¤чи по заруб≥жних документах XVIЧXVIII ст., називали Ђнац≥Їю козак≥вї або Ђукрањнською козацькою нац≥Їюї, а ”крањну Ч Ђкрањною козак≥вї.

¬≥дпов≥дно до такоњ етносоц≥альноњ ситуац≥њ кристал≥зувалас¤ й Ђкозацькаї самосв≥дом≥сть, особливо ч≥тко ви¤вл¤ючись у самовизначенн≥ Ђкозакї, а також таких близьких за етносоц≥альним значенн¤м, ¤к Ђзапорожецьї, Ђгайдамакаї, Ђхрещена людинаї. Ђ озацькаї самосв≥дом≥сть мала досить широке побутуванн¤ ≥ в зах≥дних рег≥онах ”крањни, хоч там переважаючою залишалас¤ традиц≥йна самоназва Ђрусинї (Ђруськийї), що в≥дображало нашаруванн¤ двох р≥вн≥в самосв≥домост≥ Ч етн≥чного, кор≥нн¤ ¤кого с¤гаЇ  ињвськоњ –ус≥, ≥ рел≥г≥йного (ознака належност≥ до католицтва).

Ђ озацькаї етн≥чна самосв≥дом≥сть також мала два р≥вн≥: побутовий та ≥деолог≥чний, њх грунтовний анал≥з, ¤к ≥ анал≥з процесу зростанн¤ нац≥ональноњ самосв≥домост≥ в ц≥лому, зроблений я. ƒашкевичем, тому ми скористаЇмос¤ з його розробок. ќтож, побутовий р≥вень етн≥чноњ самосв≥домост≥ м≥стив так≥ елементи: 1) поширенн¤ самоназв; 2) на¤вн≥сть етн≥чних стереотип≥в, в тому числ≥ тих, що характеризували ≥нш≥ народи; 3) переконанн¤ в ≥снуванн≥ особливоњ Ђруськоњ кров≥ї, п≥д ¤кою розум≥лас¤ генетична близьк≥сть до  ињвськоњ –ус≥; 4) на¤вн≥сть психолог≥чних бар'Їр≥в щодо сус≥дн≥х народ≥в ≥ держав: традиц≥йне ставленн¤ до —тепу ¤к до неприйн¤тного духовного св≥ту, неоднозначне ставленн¤ до –ос≥њ Ч близькоњ за культурою, але агресивноњ за духом, ≥ндиферентне Ч до Ѕ≥лорус≥, ¤ка зазнала значних асим≥л¤ц≥йних втрат з боку рос≥йськоњ нац≥њ ≥ ¤ка не п≥дтримувала козацьких повстань, насторожене Ч до ѕольщ≥ та ”горщини, п≥дсилене рел≥г≥йними перепонами.

≈лементами вищого, ≥деолог≥чного р≥вн¤ етн≥чноњ самосв≥домост≥ (власне, це вже нац≥ональна самосв≥дом≥сть) були так≥: 1) боротьба за нац≥ональн≥ права Ч вольност≥ дл¤ нац≥њ; 2) боротьба за ≥сторичн≥ традиц≥њ нац≥њ (возвеличенн¤ культу кн¤з≥в, п≥дкресленн¤ велич≥  ињвськоњ держави, в≥дновленн¤ нац≥ональних пам'¤ток минулого, обстоюванн¤ ≥дењ автохтонност≥ украњнськоњ нац≥њ); 3) боротьба за оф≥ц≥йне визнанн¤ украњнськоњ мови; 4) засудженн¤ нац≥ональноњ зради; 5) протиставленн¤ рел≥г≥йних в≥дм≥нностей; 6) нац≥ональне мотивуванн¤ козацьких повстань.

 озацький дух украњнства, вт≥лений у самоназв≥ Ђкозакї, витав в етн≥чн≥й ≥стор≥њ украњнц≥в досить тривалий час Ч нав≥ть п≥сл¤ того ¤к були скасован≥ «апор≥зька —≥ч ≥ козацтво ”крањни. ћабуть, саме тому процес формуванн¤ Ђвласне украњнськоњї самосв≥домост≥ дещо затримавс¤. Ќовий його спалах, пов'¤заний з етнон≥мом Ђукрањнецьї та етнопол≥тон≥мом Ђ”крањна-–усьї, припадаЇ на к≥нець XIX ст.Ч пер≥од нац≥онально-культурного в≥дродженн¤ на тл≥ загального нац≥онального п≥днесенн¤. ѕроте, ¤к в≥домо, пер≥од цей був нетривалим. ќф≥ц≥йне ставленн¤ –ос≥њ до пробудженн¤ нац≥ональноњ самосв≥домост≥ украњнц≥в ¤вл¤ло собою р≥зко негативну реакц≥ю.

¬≥кова практика применшенн¤ значущост≥ украњнського етносу не могла не позначитис¤ на формуванн≥ украњнськоњ етн≥чност≥. Ќаприклад, у назвах ”крањни та украњнц≥в бракувало етн≥чно-смислового ¤дра: ”крањну називали або ћалорос≥Їю, або ѕ≥вденно-«ах≥дним краЇм –ос≥њ, а украњнц≥в Ч малоросами чи нав≥ть хохлами. ¬≥дтак в украњнц≥в зростало прагненн¤ в≥дмежувати себе в≥д ≥нших сус≥дн≥х народ≥в ≥ особливо от тих, хто мав у своњй самоназв≥ кор≥нь Ђрусї Ч рос≥¤н, б≥лорус≥в. ќтож, самоназва Ђукрањнц≥ї здобуваЇ на злам≥ стол≥ть загальне визнанн¤, хоча у зах≥дних рег≥онах вона побутувала паралельно з традиц≥йною м≥сцевою самоназвою Ч русини, ¤ка склалас¤ ≥ збереглас¤ в дещо ≥нших етнокультурних умовах Ч нац≥онального тисненн¤ з боку ѕольщ≥ та ”горщини. ¬т≥м, ≥ на Ћ≥вобережн≥й ”крањн≥ ц≥ дв≥ самоназви тривалий час сп≥в≥снували ¤к символ спадковост≥ давн≥х традиц≥й. ќстаннЇ ви¤вл¤лос¤ ≥ через збереженн¤ етнорег≥ональних та крайових (земельних) самоназв, ¤к≥ нер≥дко с¤гали ще докињвсь-ких час≥в.

√овор¤чи про самосв≥дом≥сть украњнц≥в, ми повинн≥ розум≥ти њњ багатошаров≥сть, ≥Їрарх≥чн≥сть. —учасний њњ шар можна под≥лити на три основних р≥вн≥: нац≥ональну, етн≥чну ≥ етнорег≥ональну (крайову) самосв≥дом≥сть. ” свою чергу, у формуванн≥ сучасноњ нац≥ональноњ самосв≥домост≥ можна вир≥знити два етапи: на першому (в≥н включаЇ пор≥вн¤но Ђспок≥йнийї пер≥од становленн¤ украњнськоњ нац≥њ в≥д початку 20-х рок≥в до останнього дес¤тил≥тт¤ Ч лавинопод≥бного наростанн¤ нац≥ональноњ самосв≥домост≥) формувалос¤ усв≥домленн¤ ц≥л≥сност≥ нац≥њ; на другому Ч украњнство вже виступаЇ ¤к соц≥альний орган≥зм, здатний до реал≥зац≥њ головноњ нац≥ональноњ ≥дењ Ч здобутт¤ реальноњ суверенност≥ та незалежност≥.

≤ншим важливим р≥внем самосв≥домост≥ украњнц≥в Ї етн≥чна самосв≥дом≥сть, що включаЇ два аспекти: усв≥домленн¤ генетичного зв'¤зку з≥ стародавньою –уссю ≥ усв≥домленн¤ сп≥льност≥ з ус≥м слов'¤нським св≥том. ѕерший аспект частково реал≥зуЇтьс¤ через самоназви, котр≥ й дос≥ побутують в «акарпатт≥, √аличин≥ та на «ах≥дному ѕод≥лл≥, а б≥льшою м≥рою Ч через поглиблений ≥нтерес до своЇњ давньоњ ≥стор≥њ. ÷ими питанн¤ми займаютьс¤, зокрема, так≥ ≥сторико-етнограф≥чн≥ товариства, ¤к Ђ“овариство закарпатських русин≥вї. Ђ“овариство русин≥в-украњнц≥вї та ≥н.

ѕам'¤таючи про своЇ давньоруське кор≥нн¤, украњнц≥ водночас вважають себе частиною слов'¤нськоњ сп≥льноти, об'Їднаноњ близьк≥стю традиц≥йно-побутовоњ культури, мови й ≥сторичноњ дол≥. —амоназва Ђслов'¤нинї Ч цей етн≥чний код давньоруськоњ народност≥ Ч ≥ нин≥ залишаЇтьс¤ длл украњнц≥в знаком причетност≥ до всього слов'¤нського св≥ту.

Ќарешт≥, така особлив≥сть етн≥чноњ ≥стор≥њ украњнц≥в, ¤к р≥зноман≥тн≥сть рег≥ональних утворень, позначалас¤ на формуванн≥ крайовоњ самосв≥домост≥ Ч усв≥домленн¤ належност≥ до р≥дного краю, земл≥ предк≥в. ÷ей р≥вень самосв≥домост≥, досить усталений ≥ в наш час, ви¤вл¤Їтьс¤ передус≥м через рег≥ональн≥ самоназви.

 артина крайових етнон≥м≥в в ”крањн≥ надзвичайно строката й колоритна. ƒо наших дн≥в збереглис¤ самоназви, котр≥ згадувалис¤ ще у давньоруських л≥тописах ≥ позначали причетн≥сть людей до ЂсвоЇњї земл≥: ки¤ни, черн≥г≥вц≥, галичани тощо. –¤д самоназв, п≥зн≥ших за походженн¤м, виникли по м≥р≥ утворенн¤ нових крањв та земельних об Їднань. ¬они досить устален≥ у крайов≥й самосв≥домост≥ ≥ нин≥шн≥х украњнц≥в Ч подол¤ни, волин¤ни, пол≥щуки, буковинц≥, слобожани, запорожц≥ ≥ т. д. ÷≥ самоназви по сут≥ ф≥ксують ≥сторичну пам'¤ть про колишн≥й крайовий под≥л ”крањни, ≥ в цьому план≥ њх сучасне побутуванн¤ виправдане.

ѕроте далеко не вс≥ крайов≥ самоназви вписуютьс¤ у структуру рег≥онального под≥лу ”крањни. ѕал≥тра етнон≥м≥чних назв складн≥ша, оск≥льки пов'¤зана з надзвичайно тонким механ≥змом Ч самосв≥дом≥стю людей, котр≥ не завжди адекватно в≥днос¤ть себе до того чи ≥ншого рег≥ону. ќсобливою ≥Їрарх≥чн≥стю крайов≥ самоназви визначаютьс¤ на м≥жрег≥ональному поруб≥жж≥ та в зонах контактуванн¤ р≥зних етнос≥в ≥ культур.

“ак, у «ах≥дному ѕол≥сс≥, де в основному проживають украњнц≥ та б≥лоруси, етнон≥м≥чна картина така: значна частина украњнц≥в, кр≥м загальноприйн¤того етнон≥ма, називаЇ себе пол≥щуками, а сус≥дн≥х украњнц≥в, що мешкають п≥вденн≥ше, Ч пальовиками або пол¤нами; б≥лорус≥в же вони називають литвинами, хоча сам≥ б≥лоруси украњнського ѕол≥сс¤ вважають себе пол≥щуками, котр≥, у свою чергу, називають б≥лорус≥в, ¤к≥ проживають у б≥лоруському ѕол≥сс≥, Ч литвинами, а т≥ њх Ч пол¤нами. —ам≥ ж литвини б≥лоруського ѕол≥сс¤ називають себе пол≥щуками, а литвинами називають б≥лорус≥в, котр≥ проживають на п≥вн≥ч в≥д них.

ўе б≥льшим розмањтт¤м характеризуЇтьс¤ система етн≥чноњ та крайовоњ самосв≥домост≥ (≥ в≥дпов≥дно етнон≥м≥чна картина) в «акарпатт≥. “ам ≥снуЇ дек≥лька р≥вн≥в самосв≥домост≥. ќтож, вважаючи себе украњнц¤ми, населенн¤ при тому ≥менуЇтьс¤ русинами (руснаками, русичами); усв≥домлюючи належн≥сть до свого краю, воно зветьс¤ карпаторусами, а залежно в≥д певних етнограф≥чних груп Ч гуцулами, бойками або лемками; нарешт≥, в≥дпов≥дно до району проживанн¤ Ч п≥дгор¤нами або долин¤нами. ¬одночас своњх сус≥д≥в-украњнц≥в, ¤к≥ колись перебували п≥д владою јвстро-”горщини, закарпатц≥ ≥менують ц≥сарц¤ми або угрорусами; тих ≥з них, хто живе в горах, Ч горенц¤ми, в ƒолинах Ч доленц¤ми тощо. “≥ ж у свою чергу називають украњнц≥в «акарпатт¤ рутенами (латинська назва русин≥в) або крайниками (тобто украњнц¤ми).

ѕод≥бна ≥Їрарх≥чн≥сть самоназв ≥ назв украњнц≥в склалас¤ ≥ в ус≥х ≥нших етноконтактних зонах на м≥жрег≥ональних прруб≥жж¤х ”крањни. ¬она складаЇ колоритну картину, ўо в≥дтворюЇ всю розмањт≥сть етн≥чноњ ≥стор≥њ та етн≥чноњ самосв≥домост≥ украњнц≥в. ќсь лише основн≥ њњ фрагменти: батюки, бойки, буковинц≥, верховинц≥, волин¤ни, галичани, гуцули, запорожц≥, карпаторуси, козаки, лемки, малороси, малорос≥¤ни, опол¤ни, п≥дгорц≥, п≥нчуки, подол¤ни, пол≥щуки, пальовики, пол¤ни, райки, роксолани, русини, руснаки, севрюки, слобожани, степн¤ки, тавричани, угроруси, хохли, червоноруси, черкаси, чорноморц≥. јле вс≥ вони разом Ч одна нац≥¤ Ч украњнц≥, що ув≥брала вс≥ етн≥чн≥ в≥дт≥нки людност≥, об'Їднаноњ нац≥ональною самосв≥дом≥стю, сп≥льн≥стю ≥стор≥њ та культури.


www.ukrainaforever.narod.ru: www.ukrainaforever.narod.ru and www.ukrainaforever.narod.ru
Copyright ©2002, www.ukrainaforever.narod.ru

www.ukrainaforever.narod.ru
Copyright ©2005 www.ukrainaforever.narod.ru

< www.ukrainaforever.narod.ru - www.ukrainaforever.narod.ru >



www.ukrainaforever.narod.ru


Hosted by uCoz